To podstawa każdego domu. W końcu musisz gdzieś przechować swój samochód. W garażu często umieścić można również sprzęty, których na co dzień nie wykorzystujesz, jednak są niezbędne. Tylko jak zbudować garaż, który będzie użyteczny?
W odpowiednio zbudowanym garażu najważniejsze są przede wszystkim jego wymiary. Musi być dopasowany do Twoich potrzeb i rzeczy, które chcesz w nim umieścić. Nie należy jednak zapominać o jego umiejscowieniu, które wbrew pozorom również ma znaczenie oraz o bramie, która należycie będzie spełniała swoją funkcję. Są to elementy, które musisz przemyśleć już na etapie projektowania garażu. Wolisz, żeby miał połączenie z domem czy może planujesz jak najbliższe położenie względem ulicy? Twój garaż ma być wolnostojący, czy może ma być osobnym budynkiem? Zwróć uwagę, że połączenie z domem pozwala na szybkie dostanie się do pomieszczenia, zwłaszcza w zimne czy deszczowe dni.
Gdzie postawić garaż?
To podstawa Twojej budowy. Oddzielenie od siebie domu i garażu z pewnością ma zalety ekonomiczne. Oszczędzasz energię, ponieważ w obu pomieszczeniach zachowane są różne temperatury. Jak się pewnie domyślasz, w domu jest ona zazwyczaj wyższa niż w pomieszczeniach, w których na co dzień się nie przebywa. Ogrzewanie garażu staje się niepotrzebne ze względu na cyklicznie otwieraną bramę, która wpuszcza zimne powietrze. Inaczej sytuacja wygląda, jeśli Twój garaż ma być równocześnie Twoją pracownią lub warsztatem. W tym przypadku warto zadbać o swój komfort, jednak należy liczyć się z jego podwyższonymi kosztami. Argumentem, aby nie ocieplać garażu samochodowego jest szybko postępująca korozja auta. Jest ona skutkiem nagromadzenia się podczas zimy nadmiaru śniegu oraz soli, która dodatkowo zostaje podgrzana przez wysoka temperaturę.
Często się zdarza, że garaż znajduje się na poziomie piwnicy. Jeśli posiadasz niewielką działkę, nie da się ukryć, że jest to najlepsze i jedyne rozwiązanie. Aby nie pozbywać się zbyt szybko ciepła z garażu, należy postawić na termiczne odizolowanie sufitu w garażu.
Jak wybrać bramę garażową?
Zanim ją wybierzesz, zastanów się nad jej funkcją. Jak ma zostać zamontowana? Gdzie ma się znajdować garaż? Jak planujesz z niego korzystać? Najpopularniejszym rodzajem bram jest model segmentowy. Najczęściej chowa się go pod stropem, a elementy ruszają się po pionowej prowadnicy. Nie tylko masz możliwość zaparkowania tuż przy garażu, na dodatek zachowasz zaplanowaną szerokość, jaką osiągnie wjazd do garażu. Bramy segmentowe sprawdzą się zarówno w otworze łukowym oraz skośnym. W większych garażach sufit często pełni funkcję przechowalni takich przedmiotów, jak bagażnik samochodowy czy deski snowboardowe. W tym przypadku doskonale sprawdzi się brama rolowana lub boczna segmentowa.